Dieta perfectă. Partea II. Vegan? Nu, mulţumesc.

Înainte de a alege o dietă, sau un stil de viaţă trebuie să iei în considerare câteva aspecte:

  • Vei putea ţine această dietă pt tot restul vieţii tale?
  • Îţi permite sănătatea asta?
  • Este această dietă potrivită cu stilul tău de viaţă?
  • Vei găsi alimente de calitate şi în buget pe parcursul întregului an?

După ce mi-am răspuns onest la aceste întrebări, răspunsul meu în ceea ce priveşte veganismul este NU la fiecare dintre ele. Şi spun asta din perspective unui om care şi-a schimbat stilul de viaţă cu 180 de grade.

Dar hai să vedem ce presupune dieta vegană. Sau cam ce te sfătuiesc diverşi “guru” în ale veganismului din online.

Dieta vegana promovata va fiind “the one”:

  1. Sursă bio. Bio nu înseamnă că nu se folosesc pesticide sau îngrăşământ. Multe dintre pesticidele bio nu sunt atât de testate precum cele “chimice”. Cum altfel crezi că mănânci roşii bio în extra sezon? Sunt crescute în seră şi cu îngrăşăminte.
  2. Fără gluten (jur că nu înţeleg glutenofobia asta). Marea majoritate a veganilor consideră glutenul ca fiind nesănătos. Nu este, atâta timp cât nu ai intoleranţă diagnosticată la el.
  3. Pt că am evoluat şi nu mai suntem gorile, nu suntem dispuşi să pierdem 3 sferturi din zi mâncând, aşa că luăm toată cantitatea aia de ierburi+frunze şi o transformăm în aşa zisele green smoothies mult mai uşor de îngurgitat.
  4. Mănâncă sfeclă, ca fiind acel panaceu universal; nu inteleg de ce (cică ar creşte anduranţa)? poate din cauza gustului dulce care face mai băubile multe chestii?
  5. Cât mai multe “berries” adică fructe de pădure. Bune, sănătoase, slab calorice, slabe în carbohidraţi uşor asimilabili, dar totuşi fructe.
  6. Aşa zisele super alimente: chia, matcha, seminţe de in, spirulină, iarbă de grâu, acai, goji, cocos, avocado, broccoli, kale, nuci, migdale, quinoa, etc.
  7. Orez, fasole, naut, linte, fasole, etc.

Mai este şi marea categorie a celor care fac un ban cinstit pe seama credulilor care îi urmăresc, şi fac reclamă la diverse produse aşa zis sănătoase, de fapt mega procesate industrial, din: soia, migdale, caju, sau diverse pudre cu nume exotice şi suplimete care mai de care. Trebuie să dau nume, sau îi ştiţi deja?

Da, inclusiv pudra aia proteică, sau extractul ăla ce-l pui tu în smoothie, toate sunt mega procesate industrial. Sau toate batoanele alea ce tu le consumi.  

De ce nu?

  1. Mă repet, şi o să mă repet de 1000 de ori dacă e cazul, pt un adult care a trecut de faza de creştere şi dezvoltare, care nu are o pregătire (reală, nu diplomă de la dl. Wolfe Avocado), îi este foarte greu printr-o dietă vegană să aibă un aport echilibrat de macro şi micro nutrienţi. 
  2. Aceasta dietă nu are ce căuta la copii şi adolescenţi. Sau persoane cu diverse condiţii metabolice care necesită un aport ridicat de proteine de calitate.
  3. Produsele bio dacă nu sunt de sezon (adică din sere), nu sunt cu nimic mai bune dpdv al compoziţiei micro şi macro nutrienţilor. În sezon, câştigă puţin la capitolul micronutrienţi (compuşi responsabili şi pt miros şi gust). Dar e foarte greu/imposibil să le ai de sezon 12 luni pe an.
  4. Superalimentele sunt super scumpe şi poţi să îţi iei acei macro şi micronutrienţi şi printr-o dietă omnivoră echilibrată. Poţi şi print-o dietă vegană, dar trebuie să ştii ce şi cum să combini, să petreci mult timp gătind (nu le arunci într-un shake şi gata) sau să ai suficient de mulţi bani încât să mănânci de la un restaurant vegan care nu-şi bate joc de clienţi.
  5. Fiind vegan nu înseamnă că ai liber la cartofi, orez şi pâine. Nu de alta, dar am văzut mulţi vegani/vegetarieni care fac asta. Sau să te îndopi cu nuci sau alune; sau cu fructe/ fructe uscate.
  6. Glutenul nu îţi face nimic, vegan sau nevegan fiind. Stilul de viaţă modern, adică un aport mare de făină albă, zahăr, grăsimi de proastă calitate, da.
  7. Dieta echilibrată e mult mai puţin restrictivă şi ieftină în comparaţie cu dieta vegană. Dieta vegană presupune să ştii cum să te foloseşti de toate tipurile de leguminoase: fasole, mazăre, linte şi năut.
  8. Cum aşa zisele “plant-based diets”, adică veganism sau vegetarism, devin tot mai populare, producătorii de alimente răspund şi crează alimente vegane mega procesate industrial, vândute aceste categorii de consumatori; junk food-ul vegan devenind tot mai present pe rafturile magazinelor. Veţi găsi la fel de mulţi aditivi, conservanţi, gelifianţi, sau zahăr adăugat (de obicei sub alt nume).
  9. Şi în încheiere, dacă e să îl ţi ca la carte, şi cu respect pt sănătatea ta, e un regim pe care consumă mult timp şi pe care nu foarte mulţi şi-l permit. Să nu mai zic de extrema raw-vegan, care este o aberaţie de când cu descoperirea focului şi a tigăii.
  10. Un mare plus în evoluţia rasei umane a constituit-o descoperirea focului şi aportul de proteină animală. 
  11. Şi, o părere personală, tot alimentaţia e un pilon al involuţiei noastre ca rasă în momentul de faţă. Lucru care se va accentua în următoarele decenii. De data asta, alimentaţia mega procesată, plină de zaharuri uşor asimilabile şi grăsimi şi proteine de proastă calitate.
0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *