Dieta perfectă. Partea III. Carnivor? Nici o șansă.

În prima parte vă spuneam cum o domnișoară a început să consume doar carne cu efecte cică benefice asupra organismului ei. Mai sunt mulți ca ea în online, deci tind să cred că este un curent/modă. Dacă veganismul mi se pare ridicol și exagerat, a trăi doar cu carne întrece orice limită a ridicolului la care m-aș fi gândit vreodată.

Iubesc carnea, mai precis carnea roșie, dar dacă azi mi s-ar da 2 opțiuni: vegan sau carnivor absolut, clar aş alege prima variantă. Atât de ridicolă mi se pare ideea asta încât aș prefera raw veganismul. Doar așa m-ar putea convinge Olivia Steer să trec în tabăra rumegătoarelor: 2 opțiuni și o sabie deasupra gâtului. Ador steak-ul de vită rare, dar nu mă văd trăind cu asta o viață întreagă, asta trecând peste aberația nutrițională. Încerc să-mi dau seama prin absurd, câte persoane ar putea trăi cu această dietă și să fie sănătoase pe termen lung. Dar unii mănâncă și avioane, fără a avea probleme, deci ce știu eu.

După aceea mai sunt acei carnivori “moderați”. Adică un mix de low carb cu keto diet. Ce consumă ei? Cantități impresioante de proteine și grăsimi provenite din carne de cea mai bună calitate (animale crescute preferabil în ferme mici, în mod tradițional, fără antibiotice, fără furaje îmbogățite, etc), nuci & alune, brânzeturi și ouă (de la același animale crescute cât mai tradițional), legume și salate. Nu consumă absolut deloc cereale (integrale sau rafinate) sau pseudocereale, leguminoase, rădăcinoase, sau surse de zaharuri (fie zahăr, miere, fructe). Și tot ei compară fructele de pădure, de exemplu, cu o baghetă de pâine din cea mai aibă și rafinată făină. Sau zic că nu am avea nevoie de fibre. Exclud total valoarea unui aliment ca întreg și îl reduc la macronutrienţi, fără să facă diferența între intrinsec sau liber, sau diferența între diverși polimeri care au la bază același compus.

Nu vreau să  fiu rea, dar medicilor/nutriționiștilor care vin cu astfel de afirmații și simplifică la extrem biochimia, le recomand să treacă puțin peste orgoliul personal și să se mai pună să studieze puțin mai multă biochimie, nu de alta, dar există un mit conform căruia biochimia și chimia organică sunt materiile pe care le urăsc cel mai mult studenții mediciniști, fiind un adevărat chin pt marea majoritate. Plus, un semestru de biochimie e mult prea puțin.

Totuși e o dietă care funcționează, la fel cum veganismul funcționează pt mulți. Da, funcționează, doar că nu e pt mine.

De ce funcționează?

  1. Promovează consumul de alimente cât mai puțin procesate industrial, gătitul simplu și alimente de calitate, cu mici excepții.
  2. Deși ai zice “dar colesterolul?”, datorită aportului mare de grăsimi animale, și grăsimi în general, atâta timp cât creezi un echilibru în farfurie între legume și carne, la care se adaugă lipsa zaharurilor ușor asimilabile, nu ar trebui să ai probleme.
  3. Proteina îți oferă senzație de saţietate pe termen lung.
  4. Nu ai cum să ai variații mari de glicemie care să îți creeze pofte, somnolență, sau alte probleme generate de consumul masiv de carbohidraţi ușor asimilabili. Și dacă te vei educa, vei mânca doar când ți-e foame.
  5. Oricum, e un regim care teoretic ar duce la reglarea senzației de foame și saţietate.
  6. E destul de variat, deci teoretic nu ai cum să te plictiseşti.
  7. Îți asigură toți macro și micro nutrienții. În plus, foarte multe legume și vegetale sunt mai bogate în fitonutrienți decât marea majoritate a fructelor (dar asta e o altă poveste).
  8. Presupune renunțarea la alcool (doar nu credeați că renunțați doar la sursele de alcool).

De ce nu?

  1. Să fim sinceri, este o dietă dedicată oamenilor cu ceva bani prin conturi, și cum spuneam o dietă sănătoasă ar trebui să fie accesibilă tuturor, sau marii majorități, nu unei minorități. Iar aceia care spun că sănătatea costă, i-aş obliga să trăiască în România cu un salariu (chiar) mediu pe economie, să plătească rate și să mai crească și  unul- 2 copii. Să nu spunem câți români trăiesc cu minimul pe economie. Din nou mă repet, aceste diete sunt o batjocură la omul cu posibilități limitate, acel “ești bolnav și obez? E vina ta, că ești sărac”.
  2. Presupune foarte multă ambiție, voință… de care eu și mulți alții nu dăm dovadă. Nu sunt o pasionată în ale dulciurilor, dar nu pot să-mi imaginez viața fără prăjitura mea preferată – prăjitura cu mere și  aluat fraged. Sau recenta mea descoperire în ale decadenţei alimentare – hurmasice (brownies și cheesecake le-au stricat deja). Sau fără un răsfăț ocazional de brânzeturi și dulceață de afine/ceapă, și un pahar cu vin.
  3. Promovează consumul de îndulcitori cu indice glicemic foarte mic, foarte slab calorice sau non calorice. Acestea sunt niște produse extrem de procesate industrial, care păcălesc pt puțin timp creierul – creierul crede că a primit ceva dulce, e fericit, până când își dă seama că a fost tras în țeapă, după care vrea dulce, și va cere prin orice metodă știe el.
  4. Promovează pseudo-făina. Adică consumul de făină de migdale sau altele asemănătoare. Să fim serioși, puțină pâine din făină de calitate nu a omorât pe nimeni, și mâncată în combinațiile corecte nu va genera picuri de glicemie sau pofte sau îngrășat, sau colesterol, sau diabet. Nu 2 felii de pâine te fac obez sau bolnav. Nu un cartof fiert/copt, nu un pumn de orez. Daca ar fi așa toți japonezii sau chiar tot continental Asiatic ar fi lovit de obezitate. Și culmea, realitatea ne spune exact contrariul. 
  5. Una dintre minunile modificarilor genetice sunt fructele de azi. Chiar nu-mi imaginez o viață fără fructe. Și pt cei care sunt șocați să vadă că pun echivalentă între fructe și GMO, vreau să-i anunț că fructele de azi provin din niște fructe a căror conținut de zahăr era echivalent cu cel al legumelor de azi, cu dimensiuni mult mai mici decât cele de azi. Ceea ce mâncam azi sunt fructe modificate genetic.

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *