Dieta perfectă. Partea IV. Paleo – între prostie şi ipocrizie.

Dieta Paleo, cea mai căutată dietă, dieta care ocupă cel mai mare loc pe rafturile magazinelor după gluten free; dieta omului preisoric sau cum să ignorăm evoluţia rasei umane, a modului în care trăim şi mai ales evoluţia mâncării. Da, absolut nimic din ce mâncăm azi nu îi era accesibil omului preistoric. Mulţumim fermierilor pt asta, că altfel am fi dispărut ca rasă.

Înainte de a vedea ce cuprinde dieta Paleo, să ne imaginăm că suntem în Paleolitic. Ce am mânca? Cum cu avem nici unul dintre beneficiile vieţii moderne atât de banale azi: depozitare, conservare, transport, am fi mâncat ceea ce există local, pe bucăţica aia de pământ, în funcţie de anotimp. Iar când am mai fi găsit mâncare în acea zonă (de obicei din cauza anotimpurilor), ne-am fi deplasat pe distanţe foarte lungi până am fi găsit altă zonă prielnică unde sa ne adăpostim (vreme şi animale), unde să avem apă şi hrană. Că o fi fost tropice, savană, câmp deschis şi arid, munţi, aproape de cercul polar, clar omul nu a putut merge la supermarket să-şi ia un delicios steak de vita, mâncat cu niste salată şi legume gratinate şi la desert o delicioasă îngheţată Paleo. Deci am fi fost mai vegetarieni sau mai mari consumatori de carne în funcţie de zona în care ne-am fi aflat şi anotimp. În plus nici o zi de vânătoare nu semăna cu cealaltă, şi prioritate la carne aveau bărbaţii, adică vânătorii; care de multe ori se deplasau pe distanţe lungi pt puţină carne (nu toată ziua era sărbătoare, de multe ori animalele vânate erau de talie mai mică, nu aveau arme automate, nici măcar arcuri cu săgeţi).

Deci ce mâncăm în aceasta dietă (conform site-ului lor oficial):

Paleo: Un consum ridicat de proteine. Cică omul modern ar avea un aport de doar 15% din calorii din proteine, pe când paleoliticul vânător-culegător avea undeva la 19-35%.

De ce nu: Omul din paleolitic nu mânca 2000 kcal la o masă, de multe ori nu mânca atât într-o zi, unde mai pui că era mult mai activ. Problema ar trebui pusă în cantitate de proteină minim necesară pt o bună funcţionare a corpului în funcţie de sex, vârstă, probleme de sănătate şi activitate fizică; şi nu un exces de grăsimi şi carbohidraţi (mai ales uşor asimilabili) care urcă numărul caloriilor. Proteina consumată de omul Paleo, era într-adevăr o proteină de calitate, din animale sălbatice, cu musculatură bine definită, slabe în grăsime. Peştele îmi imaginez că era foarte greu de prins, nu prea era ton sau sardine; iar somonul doar în anumite zone. Animalele ce le consumăm azi au trecut prin mâna fermierului, carnea lor nu mai seamănă cu ce mâncau strămoşii noştrii, şi nu cred că au domesticat ei găina. Consumau şi alte părţi ale animalelor, nu doar carnea, ci şi măruntaie, ficat, măduvă şi creier (ultimele, surse bogate de grăsimi de care omul modern se teme ca de dracu).

Paleo: Consum scăzut de carbohidraţi din aceea cu indice glicemic scăzut (35-45 % din calorii).

De ce nu: Sunt total de acord cu cea de a 2a parte a acestui principiu. Fructele erau la fel de dulci pe atunci precum morcovul astăzi, în plus se mâncau în sezon, aveau dimensiuni mult reduse şi varietatea lipsea şi ea. Trebuie să mulţumim modificărilor genetice şi fermierilor pt delicoasele piersici de vara asta, sau pt pepenele roşu. Sau pt banana care nu mai este capabilă să se reproducă fără ajutorul omului. Sau delicioasa roşie, adică fructul meu preferat. La fel şi legumele; aveau ţepi de protecţie, erau mult mai mici, unele aveau toxine (din alea adevărate, nu din alea din care speri să scapi prin detox), se găseau doar în sezon; să ne gândim doar la varza mamă, adică stăbunică pt varză, varză de Bruxelles, broccoli, conopidă, kale. Săpau pe sub pământ după ce puteau găsi, cred că de foame mâncau şi scoarţă de copac. Dar una se mânca la ecuator şi alta în nordul Europei; deci clar aportul de carbohidraţi era diferit, dar nu exista un aport din carbohidraţi uşor asimilabili. La asta se adaugă faptul că fructele şi vegetalele preistorice erau mult mai sărace în macro şi micro nutrienţi.


 

 

 

 

 

 


Surse: 

https://www.businessinsider.com/how-fruits-have-evovled-over-time-2014-10

https://evolution.berkeley.edu/evolibrary/article/evo_30


Paleo: Un aport mare de fibre, fără aşa zisele cereale cu amidon.

De ce nu: Aportul de fibre era direct proporţional cu aportul de fructe şi vegetale, care am spus că varia în funcţie de sezon şi zonă. Dar da, era mare raportat la cantitatea de vegetale consumate. Omul preistoric consuma grâne preistorice; nu avea mori, dar avea pietre, dar ce-i drept grâul şi porumbul lor nu arăta absolut deloc ca cel ce-l consumăm astăzi. Iar amidon, ca şi structură chimică nu-l găseşti doar în cereale ci este un fel de unitate structurală a lumii vegetale.    

Paleo: Consum moderat spre mare de grăsimi, în special mono şi polineasturate, cu un aport balansat de Omega 3 şi 6.

De ce nu: Asta cred că e cel mai aberant principiu al dietei Paleo. Hai să ne gândim la posibilele surse de grăsimi din zilele noastre şi să le transpunem în preistoric.

  • Grăsimea animală: aport scăzut, depindea de consumul de carne şi era preponderant din organe. Sincer, nu-l văd pe omul Paleo mare pescar încât să se îmbuibe cu peşte bogat în omega 3. Şi nici atât nu-l văd furând ouă din cuiburi toată ziua.
  • Grăsime vegetală, dacă nu descoperise încă agricultura, clar nu descoperise încă uleiul de măsline. Deşi măsline erau, nu arătau nicidecum ca cele de astăzi. Avocado era mai mult sâmbure şi puţină pulpă. Din seminţe era mai greu (din nou, nu era agricultură); iar nucile şi alunele nu cred că erau pe toate gardurile. Uleiul a devenit destul de târziu un bun care să ni-l permitem zi de zi. Uleiul era pt zile de sărbătoare. Şi asta, pt că multă vreme uleiul era folosit în cu totul şi cu totul alte scopuri decât cele alimentare, era prea scump şi valoros.

Mai sunt câteva principii, dar alea pe data viitoare. Şi tot atunci – ce aduce important această dietă, de ce ea funcţionează şi cum a ajuns industria alimentară intensivă să profite de naivitatea noastră.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *