Salată de vinete altfel

Ştiu că sezonul vinetelor e pe terminate, şi am tot vrut să scriu articolul ăsta ce ceva vreme, dar poate aţi umplut congelatorul cu vinete sau dacă nu, e pt la anul…

Dacă întrebi românul cum mănâncă acest fruct, răspunsul va fi într-un procent covârşitor – salată cu maioneză, doar când e post se face cu ulei, asta dacă nu se face celebra maioneză de post. Pe de altă parte în ultimii ani maioneza e un cuvânt ce sperie pe mulţi şi peste tot o găseşti în lista de alimente interzise când vine vorba de diete (cred că excepţie face dieta keto) sau stil de viaţă sănătos.

Ce e maioneza? O emulsie ulei-apă în care gălbenuşul e emulgator (adică cel ce face apa prietenă cu uleiul). Da, maioneza nu se taie dacă pui apă. Maioneza are un conţinut de grăsime de 80-85% grăsime provenită din ulei şi gălbenuş (şi muştar dacă adăugaţi, eu nu), fiind un aliment extrem de dens caloric (aprox. 700 kcal/100 g, asta dacă adăugaţi şi apă ).

Pt o persoană sănătoasă puţină maioneză (făcută în casă) nu e nesănătoasă, lucrurile se schimbă când vorbim însă de persoane obese sau cu valori ridicate de colesterol. Fiind un aliment extrem de dens caloric şi cu un conţinut foarte mare de grăsimi, regulile în al consuma sunt:

  • echilibrarea cu multe alimente cu o densitate calorică mică (legume, salată);
  • pâine integrală (fără seminţe, pe cât de bună e acea pâine, seminţele aduc şi ele grăsimi).

Există alternative gustoase pt salata de vinete cu maioneză? Oooo, daaaa. În special provenite din bucătăria mediteraniană. Ale unor astfel de variante am devenit fan la prima degustare şi astfel nu mi-a fost greu să renunţ la delicioasa mea salată de vinete cu maioneză, pe care acum o consum doar în calitate de musafir.

Ce presupun aceste variante?

Înlocuirea maionezei cu ulei de măsline, tahini (pastă de susan) şi/ sau iaurt. Veţi zice că mare lucru nu faceţi înlocuind maioneza cu uleiul, având în vedere că uleiurile au undeva între 820 şi 900 kcal/100 g, iar pasta tahini are în jur de 650 kcal/100 g, dar vine la pachet cu o cantitate frumuşică de proteine (>20 g) şi calciu.

Totul ţine de proporţii, iar pt varianta cu maioneză cu siguranţă cantitatea de ulei este mult mai mare. În variantele fără maioneză, se înglobează uşor uleiul de măsline/tahini/iaurt până la o consistenţă cremoasă, vorba aia – cât să se lege totul.

Sau de ce nu, mult mai sănătoasa “maioneză” din avocado, puţin ulei de măsline şi zeamă de lămâie. Despre avocado tot vă spun eu cât de bune e.

Variante care mie-mi plac?

  • Vinete, ulei de măsline, ceapă tăiată nu foarte mărunt (îmi place să îi simt gustul), ardei şi roşii din acelea cărnoase tocate mărunt (fără zeamă), pătrunjel, sare şi Da, ştiu, puteţi pune roşii şi ardei şi separate pe o farfurie, dar parcă gustul e mai bun aşa şi nu se exclude una pe alta.
  • Baba Ghanoush, varianta siriană: vinete, puţin ulei de măsline, sos de rodii, nuci, roşii cărnoase, sâmburi de rodie, pătrunjel, sare.
  • sau de ce nu doar varianta cu ceapă, ulei de măsline, sare şi piper.
  • varinata cu “maioneză” din avocado şi suc lămâie.
  • varianta grecească/turcească cu iaurt: puţin ulei de măsline, iaurt grecesc (cremos şi cu aport de proteine), usturoi şi opţional zeamă de lămâie şi sau mentă.

Deşi ador pasta de susan în hummus,nu sunt tocmai un fan al Mutabal-ului, o altă variantă venită din Siria (şi cea mai echilibrată pt că vine la pachet şi cu proteine), dar încercaţi, poate voi veţi fi plăcut surprinşi: vinete, puţin ulei de măsline, tahini şi iaurt cremos în proporţii egale, usturoi şi sare.

Iar dacă tot nu vreţi să renunţaţi la maioneză, fiţi cu mare băgare de seamă la uleiul ce-l folosiţi. Înlocuiţi uleiul rafinat de floarea soarelui cu ulei de măsline (sunt variante care nu au acel gust specific, pronunţat), ulei de rapiţă (canola), ulei din sâmburi de struguri sau diverse variante de amestecuri de uleiuri vegetale cu aport de omega 3.

Poftă bună.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *